Året 2016

Det er noe fint og koselig med å sette seg ned og se tilbake året som har gått, når et nytt er i vente. Å mimre tilbake og bruke et par timer (eller dager) på å samle et knippe øyeblikk. 2016 har for min del vært et bra år på mange måter, og jeg sitter igjen med flere flotte opplevelser. Takket være en deltidsjobb som utviklet seg til en 80 % stilling, fikk jeg gått en haug med kurs også. Utrolig gøy! Det har skjedd mye på hundefronten. Malis liv har tatt en ny retning og ho har blant annet fått prøve seg på rally-lydighet, og med Kina har vi hatt fokus på atferd, agility og gjeting i hovedsak.

Årets tur: Telttur på Hardangervidda med flokken
Årets konkurransesøyeblikk: agilitydebuten til Kina
Årets høydepunkt: starta på Canis klikkertrenerutdannelse
Årets nedtur: ryggen til Mali
Årets uhell: Kina ble bitt av huggorm
Årets hundesport: agility
Årets kurs: Agilitykurs med Andrea Huseby
Årets koseklump: Mali
Årets kjøp: Canon 7D

En ganske rolig måned. Snøen kom til Kristiansand, og gleden var stor hos både meg og hundene. Det ble flere nydelige, lange skiturer i nærområdet, og Mali og jeg tok også en helgetur til Hamar.

Februar starta med en uke i Oslo med Mali, med byliv, severdigheter, shopping, besøk, avslapping og alt som er. Utrolig gøy! Tilbake i Kristiansand var det lydighet og gjeting som stod i fokus, og jeg hadde en privattime med Kina på sau. Det våkna til live en liten gnist og interessen for sau bygde seg sakte, men sikkert opp. Kjæresten og jeg hadde en fantastisk helg på gården, og så ble det selvfølgelig flertallige turer. Vinteren er så fin!

Ryggproblemene til Mali slo også hardt inn på denne tida, og ho begynte å gå til kiropraktor hver 14.dag og fikk sitt eget treningsopplegg. (Lydighetsbildene er tatt av Marie Balstad).

I mars var vi på Drammen Hundefestival, hvor Mali og jeg hadde en dårlig LP kl 3 debut. Helga etterpå var vi eneste påmeldte til NKK Kristiansands LP-3, og fikk en ufortjent 1.plass, haha. Kina fikk trent på å være (og slappe av) på hotell og i konkurransesettinger, og vi begynte virkelig å leke med tanken om å konkurrere i agility. Det var også påske, som for vår del var tredelt: på gården, på hytta og på Voss. Vi stod på ski, gikk lange turer og nøt den norske vakre naturen.

Kurs er stikkordet denne måneden! Jeg gikk introkurs i smeller, lydighetskurs med Jan Erik Einarsen, begynte på bronsemerkekurs i lydighet og var observatør på konkurranselydighetskurs med Camilla Dichler. Jeg var også på foredrag med Eva Marie Wergård, med tittel "Best når det gjelder". Kina og jeg debuterte i agility i slutten av måneden, med 1 vegring og 2,97 sekunder i tidsfeil. De to neste løpa ble det 1 disk, og i siste 1 vegring. Vi gikk også feilfri tunnel-cup. Super-Kina! Vi trente mye agility i april, bl.a. med fokus på å få en nydelig slalåm, og Mali ble en racer på smeller. Det var også flere sheltietreff i regi av NSSK, og jeg var instruktør på lydighetskurs i Kristiansand Hundeklubb. (Agilitybilde under av Marie Balstad).

Det ble mye trening i mai også, og vi deltok på gjeterkurs hos Linn Kristin Flaten. Eksamensperiode, travle tider på jobb og konfirmasjon tok sin tid, men vi fikk også gått turer, og Kina fikk seg kløv. I forbindelse med deltakelse på handlingkurs med Hugo Quevedo, bodde vi også en helg på en campingplass med Hanne og hundene. Veldig lærerik og hyggelig helg.

I juni var det nytt agilitykurs med Jan Erik Einarsen, og flotte turer med border collier. Kina debuterte i LP kl 1, ho jobba kjempebra og endte opp med 158 poeng og sølvmerket. Jeg deltok også på sommercampen til Lotte Nordli, med begge to. Og så ble det sommerferie da - eller rettere sagt: sommerjobb på Voss.

I juli ble det mye sommerjobb, men vi fikk skvist inn flere fjellturer, kajakktur og var også en helg på Hovden med kjærestens familie. Kina ble bitt av huggorm, og fikk definitivt sin dose veterinærbesøk. Kjedelig... men det gikk bra! Kina fylte også 2 år.

Da vi var ferdige med sesongens jobb, tok vi oss en velfortjent to dagers fjelltur på Hardangervidda. Det ble en vakker tur, med utfordringer i form av snø og ruskevær. Definitivt årets tur! Kina og jeg gikk også agilitykurs med Andrea Huseby, og jeg meldte meg på Canis klikkertrenerkurs med Karoline og Lotta. Kina tok bronsemerket i agility, og jeg var instruktør på lydighetskurs.

September var en rolig måned på hundefronten. Høydepunktet var Malis rally-debut, som gikk over all forventning med bronsemerket, 194 poeng, 1.premie, 1.plass og direkte opprykk. Ellers ble det flere turer i skog og mark, og innekos.

Denne måneden ble fylt med mye moro! Vi var en tur til Voss og på hytta, og jeg meldte på et nytt Canis klikkertrenerkurs som hadde første samlingshelg i slutten av måneden. Det ble også mer gjeting, og Kina utvikla seg bra. Vi lånte sjarmøren Mikke noen dager, og hadde sheltietreff med tur og smeller. Vi tok også turen til Mandal og var med på søkstrening etter mobiltelefon. Og sist, men ikke minst: Mali fylte 5 år - hipp hipp!

I november var det gjeterhundkurs med Heidi Billkvam, og Kina ble tent! Ho jobba så bra, interessen var helt super og jeg smilte fra øre til øre. Det ble også en tur til gården igjen, og flotte turer i snøen. Det var Dogs4all, hvor jeg var med Silje, Mali og Kina. I slutten av måneden dro Mali hjem til Voss på tidlig juleferie.

Årets siste måned og en flott måned på mange måter! Det var ny kurshelg på Canis klikkertrenerutdannelse, og Kina og jeg tok noen ekstra dager i Oslo når vi først var der og hadde ferie. Vi tilbrakte noen dager på gården og i Arendal, før vi dro til Voss og feira jul med familien min. Her hadde vi en kjempefin julefeiring, og julesnøen kom som bestilt. Det ble turer, hyttetur og båltur - en super ferie!

Takk for et flott år! Måtte 2017 bli minst like bra!